2886

Cookies og personoplysninger

Cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre.

 

1. Formål: På vores hjemmeside bruger vi online identifikatorer og -teknologier ("Cookies") til at identificere dig og dit udstyr, registrere din adfærd, optimere vores hjemmeside, lave en profil af dig, give dig målrettet, digital markedsføring via vores egne medier og via tredjepart.

 

2. Hvad er en cookie? En cookie er en tekstfil, som placeres på din harddisk af en webserver. Cookies indeholder oplysninger, der senere kan læses af en webserver på det domæne, som udstedte cookien til dig dvs. hjemmesiden genkender dig, næste gang du besøger den. Cookies kan ikke bruges til at køre programmer eller sende virus til din computer.

 

3. Tredjepartscookies: Vores hjemmeside gør brug af tracking programmer fra bl.a. [Google Analytics, Google AdWords, Google Flights, Amadeus, Google Tag Manager, Facebook, Agillic], der også sætter Cookies og dermed kan lagre og tilgå lagrede data om dig og dele dem med os og vise målrettet indhold på sociale medier som fx Facebook, Youtube, Twitter og Instagram og i bannerreklamer.

 

4. Fravalg af cookies: Hvis du ikke ønsker, at vi indsamler og gemmer data om dig, kan du slå Cookies fra i indstillingerne fra din internet-browser. Måden afhænger af, hvilken internet-browser du anvender. Herunder finder du en guide til de mest gængse browsere.

 

Internet Explorer 9

Klik ‘Funktioner’ menuen, vælg ‘Sikkerhed’ og klik på ‘Slet historik’. Klik herefter på ‘Slet cookies’.

 

Google Chrome

Klik på Chrome menuen i øverste højre hjørne og vælg ‘Funktioner’, herefter ‘Ryd data’. Sæt hak i boksen ‘Slet cookies og andre plugin data’ og ‘Ryd cachen’. Klik ‘Ryd browser data’.

 

Mozilla Firefox

Klik på ‘Historik’ og vælg ‘Ryd historik’. Sæt hak i ‘Cookies’ og ‘Cache’ boksene og klik ‘Ryd nu’.

 

Safari

Klik på ‘Safari’ i topmenuen og vælg ‘Indstillinger’. Vælg ‘Privacy’ i menuen og vælg ‘Ryd webside data’..

 

5. Klage: Du kan klage over vores brug af Cookies ved at henvende dig til Air Greenlands kundeservice på tlf. (+299) 70 12 12 eller e-mail: websupport@airgreenland.gl eller Erhvervsstyrelsen på erst@erst.dk.

Cookie-politikken er udarbejdet på dansk, engelsk og grønlandsk. I tilfælde af uoverensstemmelser er den danske version gældende.

Cookie deklaration

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester.

 

Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv.

 

Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

 

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider.

 

Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen på vores hjemmeside.

 

Få mere at vide om, hvem vi er, hvordan du kan kontakte os, og hvordan vi behandler persondata i vores Privatlivspolitik.

 

Angiv venligst dit samtykke-ID og -dato, når du kontakter os angående dit samtykke.

Persondatapolitik

Sådan behandler vi personoplysninger

Denne persondatapolitik beskriver, hvordan personoplysninger fra kunder og besøgende på Air Greenland A/S' (Air Greenland) hjemmeside indsamles og behandles af Air Greenland som dataansvarlig for vores salgs- og markedsføringsaktiviteter.

 

Persondatapolitikken er udarbejdet på dansk, engelsk og grønlandsk. I tilfælde af uoverensstemmelser er den danske version gældende.

 

Generelt om vores behandling af personoplysninger

Air Greenland behandler de oplysninger kunderne giver til os f.eks. når der bookes en rejse på vores hjemmeside eller kundeservice kontaktes. Oplysningerne omhandler navn, kontaktoplysninger (herunder e-mailadresse og telefonnummer), flynumre, rejsedage og -tidspunkter, henvendelsens indhold, samt information der er nødvendigt for administrationen af rejsen. I administrationen af rejsen anvender vi også oplysninger i forbindelse med fakturering, betaling, bogføring, brug af betalingskort, samt andre administrative som f.eks. reklamationer. Grundlaget for denne behandling af kundernes personoplysninger er et samtykke og vores mulighed for at kunne leve op til vores aftale med kunden, herunder at levere de oplysninger, ydelser og tilbud, de har valgt. Vi behandler kun særlig følsomme oplysninger som f.eks. helbredsoplysninger, hvis de er nødvendige for at gennemføre en rejse.

 

Bemærk, at tilbagetrækningen af et samtykke ikke påvirker lovligheden af den behandling, der har fundet sted på grundlag af et samtykke, der er givet forud for tilbagetrækningen.

 

Vores behandling af personoplysninger til markedsføringsformål

Vi må behandle personoplysninger til markedsføringsformål, hvis vi har modtaget et samtykke eller behandlingen er begrundet i en legitim interesse, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a og f. Et samtykke kan altid tilbagekaldes ved at kontakte Air Greenlands kundeservice på tlf. (+299) 70 12 12 eller e-mail: websupport@airgreenland.gl.

 

Såfremt vi modtager et samtykke til, at vi må sende markedsføring via elektronisk post, såsom e-mail, sms samt notifikationer og privatbeskeder på sociale medier, registrerer og behandler vi de oplysninger, der er nødvendige for, at vi kan anvende samtykket, herunder oplysninger om samtykkegiverens navn og kontaktoplysninger. Når vi sender markedsføringshenvendelser, registrerer vi, om henvendelsen bliver åbnet og hvilke tilbud, nyheder og kampagner der evt. bliver reageret på. Vores grundlag for denne behandling er en legitim interesse i at sende, monitorere og målrette vores markedsføring, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.

 

Hvis en person har givet samtykke til, at vi må gøre brug af brugerdefinerede målgrupper på sociale medier, såsom Facebook og Instagram, betyder det, at vi på det grundlag kan behandle personens oplysninger med det formål at vise markedsføring i personens news feed. Vi kan også bruge personens oplysninger med henblik på at finde frem til andre, som kunne være interesserede i markedsføring fra os.

 

Hvis vi ikke har modtaget samtykke til, at vi må gøre brug af brugerdefinerede målgrupper på sociale medier, såsom Facebook og Instagram, kan vi bruge en persons oplysninger til det i det omfang, vi vurderer, at vi kan begrunde behandlingen i et legitimt formål, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f og databeskyttelseslovens § 13, stk. 2, jf. stk. 4.

 

Når en person anvender Air Greenlands hjemmeside, registrerer vi ved hjælp af cookies oplysninger om personens adfærd, f.eks. hvilke rejser, tilbud og kampagner personen ser, søgninger og filtre og hvor personen befinder sig. Vi registrerer også personens IP-adresse og data om personens styresystem, mobile enhed og browser. Vi bruger oplysningerne til at forbedre vores hjemmeside og til at lave en profil og placere personen i målgruppesegmenter, så vi kan målrette markedsføring, f.eks. i bannerreklamer og på vores hjemmeside. Grundlaget for vores behandling er en legitim interesse i at målrette vores markedsføring, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f.

 

Vi behandler de ovennævnte personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde de markedsføringsformål, som vi har beskrevet og dokumentere vores behandling, dog slettes data om onlineadfærd typisk efter 14 dage op til 1 år afhængigt af cookie-type og formål.

 

Hvis en person tilbagekalder sit samtykke til at modtage markedsføring, vil vi ikke længere behandle personens oplysninger med henblik på at sende direkte markedsføring med elektronisk post. Vi kan dog fortsat bruge personens oplysninger til at målrette markedsføring f.eks. i bannerreklamer og på vores hjemmeside og til at gøre brug af brugerdefinerede målgrupper på sociale medier, såsom Facebook og Instagram, i det omfang vi vurderer, at vi kan begrunde behandlingen i en legitim interesse i at målrette vores markedsføring, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f og databeskyttelseslovens § 13, stk. 2, jf. stk. 4, medmindre personen benytter sin ret til at gøre indsigelse mod, at oplysninger behandles med dette formål, jf. databeskyttelsesforordningens art. 21, stk. 4. Hvis vi modtager en sådan indsigelse, vil vi straks ophøre med behandlingen og slette oplysninger, som vi ikke længere har brug for, fordi de udelukkende behandles til markedsføringsformål. Vi sletter dog ikke oplysninger, der er nødvendige for at dokumentere, at vi har haft samtykke til at sende personen markedsføring med elektronisk post iht. markedsføringslovens § 10, stk. 1, før der er gået 2 år fra vi sidst benyttede samtykket.

 

Medlemmer af Air Greenlands kundeklub, Club Timmisa, kan læse om, hvordan vi indsamler og behandler oplysninger i forbindelse med kundeklubben i medlemsbetingelserne.

 

Videregivelse

I forbindelse med rejsen vil Air Greenland behandle og udveksle personoplysninger i overensstemmelse med branchestandarden for reservations- og rejseoplysninger i fly- og rejsebranchen kaldt "Passenger Name Record" eller ”PNR” der anvendes i elektroniske reservationssystemer. PNR-oplysninger indeholder navn, adresse, kontaktoplysninger og relevante oplysninger om eventuelle yderligere anmodede tjenester, samt rejseoplysninger for kunden eller den gruppe af passagerer, der rejser sammen.

 

Formålet videregivelsen af personoplysningerne er at udveksle rejse- og reservationsoplysninger mellem forskellige flyselskaber for de passagerer, der flyver med mere end ét flyselskab på rejsen. Personoplysningerne videregives desuden for at formidle lufthavnstjenester, såsom check-in og håndtering af bagage. Behandlingen af oplysninger betyder at kundens oplysninger formidles til andre selskaber, der er bidrager til leveringen af ydelser til kunden f.eks. rejsebureauer og agenter.

 

Eksterne leverandører, der arbejder for os, kan få adgang til personoplysninger, men må kun bruge dem til at løse de opgaver, vi beder dem om. Det kan f.eks. være virksomheder, der hjælper os med IT- og kundesupport. Vi anvender eksterne leverandører til blandt andet teknisk drift af systemer, udsendelse af markedsføring via e-mail samt målrettet markedsføring, herunder retargeting. Disse eksterne leverandører er databehandlere og under vores instruks og behandler personoplysninger, som vi er dataansvarlig for. Databehandlerne må ikke anvende oplysningerne til andet formål end opfyldelse af aftalen med os, og er underlagt fortrolighed om disse. Vi har indgået skriftlige databehandleraftaler med alle databehandlere, der behandler personoplysninger på vores vegne.

 

Nogle af disse databehandlere, fx The Rocket Science Group LLC, der udbyder online markedsføringsplatformen Mailchimp, samt Google Analytics v/Google LLC, er etableret i USA. De fornødne garantier for overførsel af oplysninger til USA er sikret gennem databehandlerens certificering under EU-U.S. Privacy Shield, jfr. databeskyttelsesforordningens art. 45. I det omfang vi bruger andre databehandlere end de nævnte, der er etableret udenfor EU, vil det altid ske under iagttagelse af gyldige overførselsgarantier. Kopi af The Rocket Science Group LLC's certificering kan findes her. Kopi af Google LLC's certificering kan findes her.

 

Opbevaring

Air Greenland gemmer kundernes personoplysninger så længe det er nødvendigt med hensyn til formålet med behandlingen, og efterlevelse af lov- og myndighedskrav.

 

Hvis en kunde har booket en rejse med Air Greenland, gemmes kundens personoplysninger i indeværende år + fem år efter at rejsen er afsluttet. Dette for at efterleve lov- og myndighedskrav, og for eventuel behandling af klage.

Vedr. henvendelser til Kundeservice: Air Greenland opbevarer indsendte data til kundeservice op til 2 år via sagsbehandlings systemet Zendesk. Alle sagsnumre slettes automatisk efter 24 måneder.

 

Dine rettigheder

I forbindelse med behandlingen af oplysninger har en person ret til at anmode om indsigt og berigtigelse, sletning eller begrænsning af behandling vedrørende deres personoplysninger eller til at gøre indsigelse mod behandling samt retten til dataportabilitet. Gør en person med rette indsigelse mod vores behandling, må vi ikke længere behandle personens oplysninger.

 

Hvis en person ønsker at gøre brug af sine rettigheder, kan vi kontaktes på  info@airgreenland.gl.

 

Personer har også ret til at klage til Datatilsynet over behandlingen af deres personoplysninger.

Medlemsbetingelser

Club Timmisa er en kundeklub, der giver dig gode tilbud og fordele. Du kan læse de fulde medlemsbetingelser her.