1923

VM 9: Industri, innovation og infrastruktur

Air Greenland sikrer trafik i hele landet, året rundt. Når skibene ikke kan lægge til havn på grund af is i vintermånederne, er vi til stede med fastvingede fly og helikoptere, til at servicere samtlige beboede steder, vi kan lande.

Tre rutenet i ét

Tre rutenet udgør det samlede flyvenetværk i Grønland: helikopternetværket i yderdistrikterne, det fastvingede netværk mellem mindre og større byer, og det internationale netværk, som forbinder Grønland til Danmark og Island.

 

På flyvningerne mellem bygder og hovedbyen i yderdistrikterne er der som regel ikke mange passagerer, og det er en udfordring af dække omkostningerne for flyvning i disse områder.

 

Dog er det mindst lige så vigtigt at hjælpe trafikken og transporten på vej i de yderste områder, som det er omkring de tættere befolkede steder.

 

I yderdistrikterne hjælper vi blandt andet med flyvning af:

  • Fragt
  • Friske madvarer
  • Syge, der skal på hospital
  • Folk
  • Hunde

 

Derfor løser vi denne opgave med servicekontrakterne, som sikrer beflyvning på destinationer, hvor der ikke er nok passagerer til at betale det, det koster at have en helikopter stående med bemanding, som pilot, mekaniker og lastefolk.

 

Vi opererer på 42 heliports og helistops, og 14 lufthavne i hele landet, foruden Kastrup og Keflavik.

 

Vi arbejder dagligt på at forbedre og optimere rutenetværket, så vi får flest mulige passagerer med færrest mulige maskiner.

 

Det giver os bedre udnyttelsesmuligheder på vores produktionslinje, lige fra piloter og kabinepersonale til mekanikere, lastefolk og stationstjenesten.

 

Tilmed er det bedre for miljøet, idet vi sænker vores brændstofforbrug betragteligt.

 

Fly ‘n Sleep – flere passagerer på færre flyvninger

Et led i optimeringsstrategien er for eksempel vores produkt, Fly ‘n Sleep, som er billigere billetter på maskiner, der ellers ville flyve med tomme sæder fra Nuuk, Ilulissat og Sisimiut til Kangerlussuaq. De tomme sæder oplever vi typisk på maskiner fra de tre større byer, som flyver til Kangerlussuaq efter Atlantmaskinen er lettet.

 

Med Fly ‘n Sleep får vores passagerer muligheden for at købe billigere billetter mod, at de skal overnatte i Kangerlussuaq indtil næste dags Atlantflyvning.