4560

torsdag den 3. april 2025


Nyt eldrevet ground udstyr og køretøjer

For lidt over to år siden, begyndte planlægningen af indkøb af eldrevet ground udstyr og køretøjer, der skulle bruges til håndtering af fly i de nye internationale lufthavne. Det er nemlig Air Greenland’s ground handling der håndterer alle fly der lander i Nuuks nye lufthavn hvor det nye udstyr allerede er i drift.

 

Da atlantbeflyvningen mellem København og Kangerlussuaq skulle flyttes til Nuuk og Ilulissat, var der anledning til at udskifte udstyret med 25 til 40 år på bagen. Det varer ikke længe til at de ikke lever op til de nye standarder og IOSA-krav.

 

Udstyret til Ilulissat lufthavn vil også være klar til drift, når den internationale lufthavn åbner i vinteren 2026. 

Vedvarende energikilde

Da både Nuuk og Ilulissat er vandkraftsbyer med adgang til vedvarende energikilde, var det et naturligt ønske, at der skulle findes nye løsninger med eldrevne køretøjer. Det er lykkedes at erstattet flere gamle dieseldrevne køretøjer med blandt andet elektriske trucks eller trækkere, ligesom vores hybridbiler er udskiftet med elbiler.

 

Siden anskaffelsen af de nye eldrevne køretøjer ser det ud til, at brændstofbesparelsen ligger på omkring 80 tons frem til årsskiftet.

Dog har selve indkøbet af udstyret og køretøjer foranlediget udledning af 10.058 tons CO2, i og med at udstyret først skulle produceres og dernæst transporteres til Nuuk og Ilulissat. Denne udledning er det der kaldes Scope 3, altså den udledning der skabt i processen, og er inkluderet i Air Greenland’s klimaregnskab for 2024.

 

Der findes stadig diesel køretøjer, hvor det ikke har været muligt at finde de rette el-løsninger. Ellers er de fleste køretøjer nu eldrevne.