3639

onsdag den 25. oktober 2023


Fly laver en ”blød” landing

I går, tirsdag den 24. oktober klokken 13.02 måtte et af vores Dash-8 fly foretage en såkaldt “blød landing” i Nuuk, fordi et af dækkene på landingshjulet var punkteret. Som det kan ses i videoen, var landingen uden dramatik hvor Mittarfeqarfiits beredskab var klar. Flyets besætning gav de 26 ombordværende en forklaring på situationen under flyvningen inden landing og en debriefing ved ankomsten til Nuuk.

 

Vi har talt med flyets kaptajn, Edd Arne Lund, der beskriver hændelsen således;

 

- Vi var på vej fra Kulusuk da en passager opdager at det ene dæk på landingshjulet ser fladt ud, da det bliver sænket ned. Det er to minutter før den planlagte landing. Vedkommende giver besked til vores Cabin Attendant som viderebragte beskeden til os, indleder Edd Arne Lund.

Air Greenlands piloter er trænet i at håndtere den slags situationer og følger procedurer ligesom i dette tilfælde, at skulle lande med punkteret dæk. Edd Arne, der har været hos os i 25 år, har dog selv prøvet det før.   

 

Det ene dæk på landingsstellets højre side er punkteret, hvorfor der gøres foranstaltninger

 

 

- Når vi letter og lander på en grusbane som i Kulusuk, så kan der ske punktering af dækket, da disse bliver belastet. Derfor er det vigtigt for vores passagerer at vide, at vi har procedurer vi skal følge. I dette tilfælde skulle vi piloter lige først se det punkterede dæk selv og vurdere omfanget. Derefter giver vi besked til Air Greenlands Operationscenter, OP, om situationen, siger han og fortsætter

 

 Det ene dæk på landingsstellets højre side er punkteret, hvorfor der gøres foranstaltninger

 

 

 - Derefter drøftes hvad vi skal gøre og overvejede om vi skulle flyve til Kangerlussuaq, men da landingsbanen i Nuuk nu er bredere, besluttede vi at lande der, siger han.

 

 Da beslutningen er taget, går forberedelserne i gang mens flyet cirkulerer over Nuuk.

 

 - Vi får givet besked til Mittarfeqarfiit at der skal være brandbiler klar og så forklarer vi passagererne om vores plan. De bliver rykket til andre siddepladser, væk fra den side af flyet hvor dækket på landingsstellet er fladt. Det er for deres sikkerhed, forklarer han.

Blød landing

Da passagerer var briefet og beredskabet i lufthavnen var klar, gjorde Edd Arne og hans styrmand, Jakob Blaabjerg, klar til landing.

 

- Vores plan er at ramme landingsbanen blødt med venstre landingsstel først så tidligt på landingsbanen som muligt efterfulgt at det andet landingsstel. Det gik som planlagt. Flyet landede blødt på begge hoved hjul samtidig. Selv om flyet har 2 hjul på hver akse er det fuldt muligt at lande på et af dem om det det ene er punkteret, understreger kaptajnen.

 

- Så var det vigtigt at få debriefet passagererne og vi valgte at gøre det inde i flyet på forpladsen. Vores Cabin Attendant, Edvard, oversatte til grønlandsk og gav passagerne mulighed for at stille spørgsmål. Det var der ikke. De klappede, så var det ligesom en indikation på, at de var OK og kunne forlade flyet, forklarer Edd Arne Lund.

 

Flyet OY-GRR blev derefter trukket ind i hangaren for at få udskiftet dækket, mens kaptajn Edd Arne Lund og hans besætning skulle indgive safety rapport inden de fik besked på at deres vagt var slut. De skulle ellers have været afsted til Kulusuk igen for at hente strandede passagerer, men da der først skulle klargøres et fly, ville besætningen løbe tør for tid inden hviletidsbestemmelserne trådte i kraft.

 

En anden besætning tog flyet OY-GRM og fik hentet og bragt passagerer til og fra Kulusuk. Dermed er opsamlingen efter flere aflysninger på grund af vejrliget afviklet. I dag venter der en ordinær afgang til og fra Østkysten.