mandag den 1. maj 2023
Endegyldigt farvel
Den sidste Bell-212 helikopter i Air Greenlands flåde er landet for sidste gang. Vi har sat fokus på dens rejse og talt med nogle af dem som kender maskinen godt.
For en uge siden lørdag den 22. april 2023 lettede vores B212 helikopter OY-HCY fra Tasiilaq med pilot Ole-Widar Elvemo og lastemand fra Mittarfeqarfiit Amos Ezekiassen for at færgeflyve den til Nuuk. Da det er den sidste B212 i flåden mente vi at det var en vigtig begivenhed. Denne helikoptertype har nemlig opereret langs vores langstrakte kyst siden 1981 og her 42 år senere lukkede B212 kapitlet med den sidste flyvning, som vi har fulgt i løbet af sidste uge.
OY-HCYs færgeflyvning gik via Skjoldungen for at få fuel til at flyve videre langs Sydøst-kysten til Narsarsuaq, hvor nogle af billederne stammer fra. Herefter var det meningen at den fløj videre næste dag via Paamiut til Nuuk. Men som vi ved her til lands, har vejret alt at skulle have sagt. Flyvebetingelserne på ruten ikke var gode nok. Så mens vi ventede på bedre betingelser, udnyttede vi det gode vejr i Sydgrønland og satte helikopteren på en sidste opgave; at flyve fragt til Qaqortoq og Nanortalik.
Hvad siger en tekniker og en pilot Lars Munch om B212? Tryk på den røde knap
B212 i Tasiilaq inden den letter for sidste gang. Foto: Amos Ezekiassen
Der skal mere fuel i Skjoldungen for flyve til Narsarsuaq. Foto: Amos Ezekiassen
Færgeflyvningen langs Sydøst-kysten Foto: Amos Ezekiassen
Piloten Ole-Widar Elvemo fik opgaven af færgeflyve OY-HCY. Foto: Amos Ezekiassen
I Narsarsuaq efter færgeflyvningen fra Tasiilaq. Foto: Amos Ezekiassen
Fragtflyvning i Sydgrønland mens vi venter på bedre vejr mod Nuuk. Foto: Tove Rethmar
Dette vakte stor glæde hos mange, at få mulighed for både at se den og høre dens karakteristiske lyd igen. B212 helikoptertypen betjente regionen siden året 2013 hvor den overtog passagerflyvningen fra S-61 helikopteren. Dengang fik den kølige modtagelser og mange savnede den store S-61 som havde plads til 19 passagerer og kunne operere i al slags vejr. Den husker mange endnu og de som ikke nåede at flyve, med den skal vide; Det var tider! Men alting har som bekendt en slutning og en begyndelse.
Her kan du se video vores grafikerelev har klippet af dens ankomst til Nuuk hvor Mittarfeqarfiit behørigt byder den velkommen.
Den opmærksomme følger spørger nok; Hvad venter så? Nu venter en sidste tur. B212 er solgt til en virksomhed i Canada og i løbet af juni fragtes de sidste to helikoptere med skib, den ene er OY-HCY. Hvilke planer dens køber har ved vi ikke med sikkerhed, men vi ved at den er eftertragtet
Hvad Air Greenlands administrerende direktør om helikoptertypen. Tryk på den røde knap
Mittarfeqarfiit hilser OY-HCY velkommen. Foto: Abel Berthelsen
På forpladsen uden for hovedkontoret i Nuuk. Foto: Abel Berthelsen
To B212'ere skal klargøres til afskibning til Canada Foto: Inga Dora G. Markussen
OY-HCY i de gamle farver fra Glace, Greenlandair Charter. Foto: Arkiv
B-212 overtog passagerflyvning fra S-61 Foto: Arkiv
H155 overtager passagerflyvningen fra B-212 Foto: Amos Ezekiassen
Vidste du at?
Air Greenland flådestrategi blev vedtaget i 2019 efter at flyselskabet blev 100 procent ejet af Selvstyret. Udskiftningen af flåden blev igangsat efter at have fået finansieringen på plads, som man kan læse mere om her. Finanseringen omfattede købet af Tuukkaq samt købet af H155 helikopterne. Næste fase bliver udskiftningen af vores AS350 helikoptertypen som kommer vi sætter fokus på i den kommende tid.