Air Greenland og Visit Greenland fortsætter samarbejdet om bedre turisme
Air Greenland og Visit Greenland indgik for nyligt en ny 3-årig rammeaftale for 2025-2027 med et fælles mål om at skabe vækst i Grønlands turisme. Aftalen skal fremme helårsturisme og bidrage til, at flere destinationer får glæde af den stigende interesse for Grønland som rejsedestination.

Visit Greenlands administrerende direktør, Anne Nivíka Grødem og Air Greenland koncernens administrerende direktør, Jacob Nitter Sørensen. Foto: Visit Greenland
Det er femte gang, parterne forlænger samarbejdet, som har til formål at tiltrække flere turister og styrke turismeerhvervet. Gennem fælles strategisk markedsføring og styrkede relationer mellem lokale aktører og internationale partnere, skal samarbejdet skabe nye kommercielle muligheder og et stærkere grundlag for erhvervet.
Jacob Nitter Sørensen, administrerende direktør i Air Greenland koncernen, ser frem til at fortsætte samarbejdet med Visit Greenland og de muligheder, aftalen bringer for både branchen og de rejsende.
- Med åbningen af Nuuk Lufthavn, som den første af flere nye landingsbaner, kan vi forvente en stigning i antallet af turister. Det er derfor afgørende, at vi står sammen om at udvikle turismeerhvervet på en bæredygtig måde. Det gør vi blandt andet ved at få turisterne spredt rundt i landet. De nye landingsbaner bringer nemlig også et ansvar for at skabe gode rammer for udviklingen af turismen. Ved at turisterne besøger flere destinationer, får vi ligeledes flere passagerer på indenrigsrutenettet, hvilket kommer samfundet som helhed til gode, siger Jacob Nitter Sørensen.
Fælles fokus på markedsføring og vidensdeling
Samarbejdsaftalen sætter rammerne for en styrket indsats i markedsføring og vidensdeling, der skal styrke Grønlands position som en attraktiv rejsedestination. Visit Greenland og Air Greenland udarbejder og deler løbende markedsanalyser, erfaringer og indsigter fra workshops, netværksmøder og internationale events for at understøtte turismeudviklingen.
En central del af samarbejdet består ligeledes i at tiltrække udenlandske medier og rejseagenter fra de prioriterede markeder. Gennem såkaldte familiarization trips inviteres nøje udvalgte aktører til Grønland for at opleve destinationen på første hånd og formidle deres oplevelser videre gennem egne kanaler.
- Ved at øge kendskabet til de mange muligheder og oplevelser i Grønland skaber vi en direkte vej til nye kunder for det lokale turismeerhverv. Når rejseagenter og medier får et førstehåndsindtryk af destinationen, kan de bedre sælge og markedsføre Grønland, hvilket på sigt fører til flere bookinger.
Vores mål er især at forlænge sæsonen ved at tiltrække flere gæster uden for højsæsonen, så turismeaktørerne kan opretholde en mere stabil forretning året rundt. Ved at samarbejde strategisk om denne opgave sikrer vi det størst mulige udbytte for erhvervet og understøtter i fællesskab en langsigtet udvikling af turisme, udtaler Anne Nivíka Grødem, CEO i Visit Greenland.
*Familiarization trips/FAM trips," er rejser arrangeret af rejseudbydere som flyselskaber, hotelkæder, turistorganisationer eller andre destination management-organisationer. Formålet med disse ture er at give rejseprofessionelle, såsom rejseagenter, journalister, bloggere og andre, mulighed for at opleve en destination eller et produkt førstehånds