4317

fredag den 13. september 2024


Air Greenland leverer tilfredsstillende halvårsresultat

Air Greenlands bestyrelse har netop godkendt koncernens halvårsrapport 2024 på dets bestyrelsesmøde 11. september og udtrykker tilfredshed med resultatet, der viser et underskud på 15,8 MDKK. Det er normalt, at selskabet genererer overskuddet i andet halvår. På grund af forventningen om lavere vækst og øgede omkostninger i forbindelse med omstilling til ny infrastruktur med nye lufthavne, nedjusterede bestyrelsen forventningerne til årets resultatet.  Der er fortsat høje omkostninger til irregularitet og uplanlagt vedligehold på udstyr.  

 

Halvårsregnskabet for Air Greenland og dets datterselskaber (herefter koncernen, red.) i perioden 1. januar til 30.juni 2024 viser et underskud på DKK 15,8 millioner. Egenkapitalen udgjorde DKK 732,5 millioner per 30. juni 2024.

 

Regnskabet viser et underskud før skat på DKK 21,1 millioner, hvilket er en reduktion på DKK 29,4 millioner sammenlignet med samme periode sidste år (2023: DKK +8,2 millioner), som var positivt påvirket af salg af anlægsaktiver (A330 Norsaq samt B212’ere).  Nettoomsætningen steg med 4 procent til DKK 854,5 millioner, der er drevet af flere rejsende. Den økonomiske udvikling for perioden viser, at de samlede omkostninger inklusive afskrivninger er øget med DKK 37,4 millioner, hvilket henføres til nye anlægsaktiver, øget produktion og de generelt stigende omkostninger.

Malik Hegelund Olsen Forperson WEB

- I 2024 er der vækst, men baseret på tidligere år og igangsatte initiativer, havde vi forventet mere vækst end hvad der er opnået, og hvad der er af forventninger til resten af året. Vi har også oplevet et travlt halvår med fortsat mange vejrmæssige udfordringer, hvor vi tager hånd om den rejsende og sørger for ophold og kost under rejsen, fortæller Air Greenland koncernens forperson, Malik Hegelund Olsen.

Per 30. juni 2024 er knapt 4.000 ruteflyvninger aflyst på grund af vejret, hvilket er på samme niveau som samme periode sidste år. Regulariteten for fastvinget ruteflyvninger er 77% mod 79% i 2023, og skyldes i al væsentlighed dårligt vejrlig.

 

- Vejret udgør også i 2024 en betydelig udfordring for at afvikle trafikafviklingen planmæssigt, hvilket dels reducerer kapacitetsudnyttelsen og øger omkostningerne, ligesom det ikke er enkelt at forudsige udgiften afledt af vejrliget, påpeger han.

 

Udover de operationelle forhold er udgifterne i forbindelse med blandt andet omstillingen til ny infrastruktur og uplanlagt vedligehold steget.

 

- Det er en udfordring, og derfor er det vigtigt at udvise rettidig omhu, tilføjer Malik Hegelund Olsen.

   

Andre eksterne driftsindtægter reduceres med DKK 25,2 millioner, hvilket skyldes salg af anlægsaktiver i 2023, mens personaleomkostningerne er øget med DKK 22,8 millioner og koncernen har i perioden samlet haft 704 fuldtidsansatte, hvilket er en stigning på 3,6%.

Forventningen nedjusteres

Bestyrelsens forventning til årsresultat for hele 2024 nedjusteres på baggrund halvårsresultatet.

 

- Vi forventede et årsresultat, som lå på DKK 90-105 millioner, men med baggrund i 1. halvår og forventninger til 2. halvår, forventer vi nu et årsresultat før skat på DKK 50-65 millioner for hele 2024, siger han.

 

- I begyndelsen af 2024 blev der etableret en låneramme på DKK 275 millioner, der primært skulle finansiere anlægsinvesteringer, og der er i perioden ikke trukket på denne låneramme, hvilket skyldes generel forsinkelse i planlagte investeringer.

 

Balancen er øget fra DKK 2.252,4 millioner til DKK 2.357,4 millioner, hvilket kan henføres til en henholdsvis stigning i anlægsaktiver og en øget kort gæld.

 

Han påpeger at trods udfordringerne opretholder Air Greenland et solidt kapitalgrundlag med en egenkapital på DKK 732,5 millioner og en solvens på 31,1 procent.

 

- Vores kapitalberedskab lever op til de finansielle forpligtelser og grundlaget anses fortsat solidt. Koncernen er i gang med at forberede overgangen til i første omgang den nye infrastruktur med åbningen af den internationale landingsbane i Nuuk, men også senere Ilulissat og Qaqortoq lufthavn. Dermed begynder en ny æra for Air Greenland og landet som enhed, hvor konkurrencen vil kunne mærkes for alvor. Vi er spændte for fremtiden, slutter Malik Hegelund Olsen.

 

 

Klik på billede for at hente halvårsrapport 2024