1929

VM 13: Klimaindsats

I Air Greenland er vi meget bevidste om det aftryk, vi har på klimaet. Vi søger altid efter at gøre vores produktion mere klimavenlig, og ved hvert nye valg der skal tages vejer bæredygtigheden tungt.

Det var også tilfældet, da vi skulle vælge helikoptertypen, der skulle erstatte vores flåde af B212’ere, som har fløjet i Grønland siden 1980. Valget faldt på EC155, som er en hurtigere maskine, med et mindre brændstofforbrug.

 

En ny, mere miljøvenlig flåde

Luftfart er en af de brancher i verden, som udleder mest CO2. Derfor er det vigtigt for os, altid at søge mere bæredygtige alternativer. Og flåden, som er der, hvor udledningen virkelig mærkes, er det helt centralt, at nye maskiner er effektive og mindre udledende, end deres forgængere er.

 

Tilmed skærer vi ned på antallet af typer. Da vi først begyndte vores flådefornyelse i 2010, med skiftet fra Dash 7 til Dash 8, havde vi 11 forskellige typer helikoptere og fastvingede fly – i dag er vi nede på 6.

 

Blandt de seneste valg er, da vi udskiftede vores S61 SAR-helikopter med EC225. Herefter følger som tidligere nævnt B212, som udfases i 2022 og erstattes af EC155.

 

Vi har også udskiftet vores King Air med en nyere model af samme type, og ved udgangen af 2022 ser vi frem til at byde vores nye, topmoderne Airbus velkommen.

 

Tuukkaq – Airbus 330-800neo

Den nye Airbus, som skal erstatte vores velkendte Norsaq, er helt frisk fra fabrikken. Dette betyder, at den er indbygget med den seneste teknologi, som gør flyvningen mellem Grønland og Danmark mere sikker og stabil.

 

Tuukkaq, som maskinen kommer til at hedde, har plads til flere passagerer, uden at der spares på komforten. Maskinen kommer med 305 pladser fordelt på de to klasser Premium og Standard, og hele kundeoplevelsen er nøje skræddersyet så design, komfort og underholdning er af højeste standard.

 

Ligesom med resten af flådefornyelsen, har denne maskine et mindre brændstofforbrug. Vi får nemlig et CO2-udslip, som er minimum 15% lavere pr. passager, end vi har det på Norsaq.

 

SAF – Bæredygtig luftfartsbrændstof

En vigtig forskel fra Norsaq er de nye motorer, som kommer på Tuukkaq. Disse vil nemlig kunne flyve på SAF, som er en type brændstof, der er produceret af biomateriale, og vil kunne reducere CO2-udledningen med 80% gennem dets livscyklus, helt fra produktionen, til det bruges under flyvningen.

Udover flådefornyelsen har vi faktisk også lagt billet ind på helt ny og revolutionær teknologi i luftfart.

 

Elfly skal taxie mellem Ilulissat og Ilimanaq

Som noget helt nyt har vi nemlig underskrevet en hensigtserklæring med selskabet Avolon.

Med hensigtserklæringen har vi indgået et samarbejde, som i sidste ende kan resultere i, at vi køber et VX4 eVTOL elfly.

 

Elflyet vil kunne transportere passagerer over en distance på 160 km, og er dermed oplagt at bruge i Diskoområdet, hvor vi vil kunne flyve dem fra Ilulissat til Ilimanaq.

 

Elfyet er støjsvagt, og kan lande og lette vertikalt som en helikopter. Med dette fly i flåden kan vores passagerer og gæster ved Ilimanaq Lodge dermed se frem til en helt bæredygtig rejse, fra de lander med Atlantflyveren direkte i Ilulissat, og til de skal afsted igen.