3049

Vores “Tuukkaq” er på vej hjem

Tirsdag den 6. December leverede flyfabrikanten, Airbus, det nye A330-neo til Air Greenland under en ceremoni i Toulouse i Frankrig. Onsdag lettede Tuukkaq på sin jomfrutur hjem til Grønland.

En delegation fra Grønland deltog i den festlige begivenhed, hvor repræsentanter fra Airbus og Rolls-Royce leverede Tuukkaq til Air Greenlands bestyrelsesforkvinde, Bodil Marie Damgaard, CEO Jacob Nitter Sørensen samt formand for Naalakkersuisut, Múte B. Egede.

Bodil Marie Damgaard takkede Airbus og Rolls-Royce og italesatte den betydning som Air Greenland har for Grønlands infrastruktur.

 

- Nu begynder et nyt kapitel for Air Greenland. Investeringen i Tuukkaq er et vigtigt skridt, som skal gøre os klar til øget konkurrence. Vi står over for en ny virkelighed med nye indfaldsporte til Grønland med de nye landingsbaner. Air Greenland er klar til at fortsætte med at binde landet sammen – også til og fra Grønland. Derfor er dagen i dag en vigtig milepæl, sagde Air Greenlands bestyrelsesforkvinde, Bodil Marie Damgaard og henvendte sig til medarbejderne der har arbejdet hårdt på at få Tuukkaq klar til overleveringen.

 

- Alle har i en eller anden udstrækning et forhold til os, det nationale flyselskab og de røde fly, nå man står i gaten i lufthavnen. Forventningsglæden er ofte stor når du enten er på vej hjem eller ud i verden. Jeg mærker denne forventningsglæde hos alle der har været med på denne rejse med at bringe Tuukkaq til landet, og jeg glæder mig til at den kommer i drift.

-  Timmisartorsuartaaqaagut! “Endelig har vi fået en ny, stor flyver” udtrykte hun med et ord, på grønlandsk, og ønskede Air Greenland tillykke med Tuukkaq.

Hun lagde også vægt på at fortælle om den vigtige beslutning som hun og bestyrelsen traf for tre år siden da de valgte at investere i et nyt atlantfly. Flyet skulle leve op til kravet om at være sikkert, effektivt og ikke mindst bæredygtigt.

 

Ledelsen i Air Greenland fandt frem til det mest efterspurgte langdistancefly, Airbus’ 330-800-serien, der med Rolls-Royce, Trent 7000 motorer, hvorfra ordet “neo” stammer fra i navnet, A330-neo. 

 

- Motorerne reducerer brændstof forbruget og dermed CO2-udledningen, hvilket vi målrettet er gået efter. Men vi stopper ikke ved det. Den type motor, neo, (new engine option) kan bruge biobrændstof. Vi har forpligtet os at blande 5% SAF, bæredygtig brændstof til fly, på alle Tuukkaqs afgange. Dette vil mindske vores CO2-udslip endnu mere til 25 procent per sæde. Bæredygtighed er noget vi vil leve op til endda er det klart i flyselskabet vision. Dermed understøtter vi målet om at Grønland skal blive en bæredygtig destination. Jeg er stolt over at Air Greenland er en af de første flyselskaber i Europa, som gør alvor ud af den grønne omstilling i flybranchen, uddybede Air Greenlands CEO, Jacob Nitter Sørensen blandt andet om hvorfor valget af fly faldt på A330-800neo.

Air Greenlands ejer, Selvstyret var også repræsenterer under overleveringen af flyet. Formanden for Naalakkersuisut, Múte B. Egede indledte sin tale med at italesætte at leveringen af flyet idag, er en

historisk dag for Grønland og forventningerne til investeringen.

 

- Dette er Air Greenlands største investering nogensinde - en vigtig og nødvendig investering og en perfekt timing forud for åbningen af de nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat, sagde Múte B. Egede og fortsatte:

 

- Investeringen skal bidrage til udviklingen af Grønland på en positiv måde. Med Tuukkaq-flyet som en tilføjelse til Air Greenlands flåde vil flyet bidrage til at skabe vækst og udvikling.

 

Til slut takkende han alle de involverede i arbejdet med at få Tuukkaq leveret.

 

- Jeg vil gerne udtrykke min taknemmelighed over for alle, der har været involveret i denne proces. Fra den første idé til hvor vi står i dag - med et smukt og moderne fly, og endnu mere, et miljøvenligt fly. Tuukkaq viser vejen til en grønnere investering - men det er også en god investering for den næste generation.

 

Smukke gaver

 

Air Greenlands CEO overdrog to ens gaver til Airbus og Rolls Royce som tak for leveringen. Gaven er en håndlavet miniature af en qajaq.

 

- Qajaq'en blev opfundet og udviklet af inuitterne for omkring fem tusinde år siden og var det vigtigste fartøj til overlevelse, jagt og transport af mennesker. Qajaq'en er blevet udviklet løbende generation efter generation, sagde Jacob Nitter Sørensen og fortsatte:

 

- Jeg synes også, at qajaq'en er en god allegori for det, som Airbus, Rolls Royce og Air Greenland har til fælles. Virksomheder, der har udviklet og forbedret deres produkter generation efter generation - ligesom inuitterne har udviklet og forbedret qajaq'en generation efter generation. Vi har en lignende tankegang i vores tre virksomheder. Vi tilpasser og fornyer os konstant til skiftende omstændigheder og betingelser. Tuukkaq er et perfekt eksempel på den tilpasning, som har bragt os hertil, og jeg er ikke i tvivl om, at vi også fremover vil sikre udviklingen i alle tre selskaber, sluttede Jacob Nitter Sørensen.

 

Air Greenland modtog en statue af en harpunspids, Tuukkaq, af flyets producent, Airbus.

 

Når Tuukkaq letter imorgen onsdag den 7. December fra Toulouse mod Kangerlussuaq er jomfruflyvningen drevet af en 30 % blanding af bæredygtigt flybrændstof (SAF), hvilket viser Air Greenlands engagement i at opbygge en bæredygtig drift. Flyets Rolls-Royce, Trent 7000-motor, som for nylig nåede op på en million flyvetimer, er allerede certificeret til at køre på en 50 % blanding af SAF.

 

På jomfruturen er der en delegationen fra Grønland og repræsentanter fra Airbus og Rolls Royce ombord. Udover formanden for Naalakkersuisut, deltager Naalakkersuisoq for Infrastruktur, repræsentanter fra Inatsisartuts formandsskab og Inatsisartuts anlægsudvalg, samarbejdspartnere, medarbejdere og borgere der er fundet gennem lodtrækning samt repræsentanter fra diverse medier.

 

Følg med når Tuukkaq efter planen lander kl. 13.00 i Kangerlussuaq hvorefter den første af Tuukkaqs mange landinger fejres i Air Greenlands hangar med kaffemik for bygdens borgere.