torsdag den 3. november 2022
Norsaq er i luften
Efter at have været grounded i otte dage i Kangerlussuaq lettede vores atlantflyver, Norsaq, ved tre-tiden i går onsdag den 2. november
- At flyet lettede med kurs mod København i går, skyldtes en flot indsats fra alle der var involverede i løfte opgaven, siger Air Greenlands tekniske chef for atlantflyet, Henrik Keil.
Norsaq skade
Reservedelene i Miami
Tirsdag den 25. oktober fik Norsaq en større skade på dets ene vinge mens den var parkeret på forpladsen i Kangerlussuaq. En jagt efter reservedele blev igangsat med det samme.
- Klokken var lidt i 18 her i Danmark hvor jeg arbejder til dagligt, da jeg fik opkaldet om at Norsaq havde fået en stor skade 20 minutter før den skulle lette. Det stod ret hurtigt klart for os, at vi måtte i gang med at finde reservedele, indleder Henrik Keil om opgaven med at få Norsaq tilbage i drift.
Air Greenlands tekniske afdeling har haft svært ved at skaffe reservedele efter Corona, da produktionen endnu ikke har været fuldt i drift. Men det lykkedes – gennem omveje – at finde de ror som Norsaq havde brug.
- Tirsdagen søgte vi markedspladserne for reservedele i Europa uden held, så næste dag henvendte os til vores kontakter for at bede om hjælp. Det førte os til en kontakt i Miami, Florida i USA, som vi ikke har handlet med før, så inden vi kunne komme videre i processen, måtte vi først få sikret at deres certifikater var ok. Da disse var godkendt, gik der tid med at lægge ordren og klargjort pengeoverførslen inden vi kunne gå i gang med næste skridt, fortæller Henrik Keil.
Air Greenlands tekniske chef for atlantflyet, Henrik Keil har haft ansvaret for Norsaq siden den første gang fløj med passagerer den 11. november 2002. Her står han med dens arvtager, Tuukkaq, da den blev malet i Air Greenlands røde farve
Et fragtfly
CargoJet lander i Kangerlussuaq
Reparationen gik godt
Søndag ankom der specielle værktøj med Wamos, det fly som erstattede atlantflyvningen mens Norsaq var ude.
- Med disse værktøjer kunne vores tekniker Kasper Zeeb, som ellers havde friperiode, gå i gang med at afmontere delene. Han sørgede i øvrigt for at Norsaq ikke frøs i de otte dage den holdt foran Air Greenlands hangar.
- Mandag ankom teknikere fra SAS som indtil i dag har hjulpet os med at få gennemført reparationen som indebar at få fastgjort rorene på vingen. Det har været en spændende opgave og de har haft travlt, men har haft tid til at sove om natten. Alle der har været involveret i at løfte opgaven, har gjort det så godt, siger Henrik Keil stolt.
Norsaq i 20 år
Til næste år har han 20-års jubilæum i Air Greenland og kender derfor til alle hændelser der har været siden Norsaq kom ind i Air Greenland.
- Det er første gang Norsaq har haft sådan en hændelse, men vi må også erkende at vi arbejder under snæver plads når der står stort fly som Norsaq og flere Dash-8 fly på en gang. Nu er Norsaq klar igen og sættes ind i driften fra i dag torsdag den 3. november, siger Henrik Keil og påpeger:
- I øvrigt har Norsaq 20-års jubilæum den 11. november, hvor man første gang fløj med passagerer i 2002, siger han med et smil.
Han flyver til Toulouse i Frankrig i denne uge for at arbejde med Norsaqs arvtager, vores fabriksnye Airbus a330 neo, Tuukkaq, som kommer til landet i næste måned. Den fortæller vi mere om når tiden nærmer sig.