4242

Kangerlussuaq – København beflyves i 2025

Air Greenland og Albatros Arctic Circle indgår en aftale om at beflyve Kangerlussuaq med to ugentlige flyvninger til og fra København i perioden marts til oktober 2025.
Ruten forventes at udvikle kombinationsturismen ligesom den vil tilføre morgen- og aftenafgange fra Nuuk til København via Kangerlussuaq og eftermiddagsafgange fra København.

Når den internationale landingsbane åbner i Nuuk den 28. november 2024, lukker atlantruten mellem Kangerlussuaq til København – for en periode i alt fald. Den 17.marts 2025 genåbner ruten nemlig med to ugentlige flyvninger frem til den 16. oktober 2025. 

 

Det sker efter at Air Greenland A/S og Albatros Arctic Circle ApS. onsdag den 11. juli indgik en aftale om at flyve mellem København og Kangerlussuaq to gange ugen med Jettimes Boeing 737-800. Flyet indgår også på ruten fra Nuuk til København via Kangerlussuaq med en morgen- og en aftenafgang, mens dens afgange fra København bliver om eftermiddagen. Læs mere om ruten i faktaboksen nedenfor.

 

Kangerlussuaq er en populær destination med omkring 10.000 turister årligt, der typisk kombinerer et ophold før eller efter deres rejse i Midt- eller Nordgrønland.

Derfor har det været vigtigt for Air Greenland at afdække efterspørgslen og behovet for beflyvningen af bygden, især efter at Nuuk bliver det primære trafikknudepunktet for uden- og indenrigsflyvningen.

 

G65A5954 Edit

- Da vi planlagde vinterfartplanen fra 28. november frem til marts 2025, var vi klar over at der i sommerfartplan 2025 ville være behov for øget regularitet med Dash-8 fly både i forbindelse atlantruten og Kangerlussuaq. Vi indledte en dialog med Albatros Arctic Circle og Qeqqata Kommunens erhvervsudviklingsselskab, Arctic Circle Business om dette, siger Air Greenlands kommercielle direktør, Kasper Thomsen Rungfeldt, indledningsvist om baggrunden for aftalen.

Det var først da det blev endeligt afklaret at landingsbanen i Kangerlussuaq kunne bruges til større civile fly, at en direkte rute mellem Kangerlussuaq og København for alvor kom på tale.

 

- Det har åbnet op for flere muligheder. Vi vurderer at der er gode forudsætninger for en direkte rute mellem Kangerlussuaq og København, da vi også kan benytte flyet i forlængelse af ruten. Vi laver en morgen og aftenafgang ud af Nuuk til København via Kangerlussuaq og eftermiddagsafgange ud af København via Kangerlussuaq til Nuuk. Det styrker vores udbud af afgange og står stærkere i en konkurrencesituation, siger Kasper Thomsen Rungfeldt.

 

Han roser Albatros Arctic Circle for at tage medejerskab for oprettelsen af ruten.

 

- Aftalen var ikke kommet i stand hvis ikke det var for deres beslutsomhed og tro på deres produkt. De bidrager økonomisk til ruten og det er et meget vigtigt incitament for at ruten kunne oprettes og at den kan blive en succes.

Sikrer arbejdspladser

Turistvirksomheden Albatros Arctic Circle har arbejdet målrettet på at udvikle Kangerlussuaq som turistdestination i de sidste tyve år og i dag er den en af bygdensstørste arbejdsgivere med omkring 100 medarbejdere. Udover at tilbyde udflugter til indlandsisen og ture i Kangerlussuaqs smukke omgivelser, servicerer virksomheden krydstogtsselskaber i udskiftning af deres besætninger og gæster, og driver overnatningsstederne Old Camp, Polar Lodge og Hotel Kangerlussuaq samt Restaurant Roklubben og Restaurant MuskOx.

 

Direktør i Albatros Arctic Circle, Jørgen Larsen, har arbejdet med turismeudviklingen i Kangerlussuaq siden begyndelsen af 00’erne. Han udtrykker glæde og er ikke mindst lettet over at bygden får en direkte flyforbindelse til og fra København. 

JL Portræt

- Kangerlussuaq er et vigtigt sted for alle som arbejder og lever her. Med aftalen sikre vi vores medarbejdere fortsat arbejde og at livet i bygden forsat kan bevares og udvikle sig. Vi har brugt mange kræfter på at italesætte dens vigtighed da det er landets næststørste turistdestination. Kangerlussuaq er god for kombinationsturismen for agenterne sælger også rejser til for eksempel Ilulissat og Sisimiut, siger Jørgen Larsen.

Han fortæller at udviklingen af turismen i Kangerlussuaq for alvor kom i gang, da Albatros Arctic Circle kom til bygden 2007. Selv havde han arbejdet med udflugter siden han flyttede dertil i 2000.

 

-  Kangerlussuaq er gået fra at være en transit lufthavn til at være attraktiv turist destination. Den opbygning kræver økonomiske investeringer og stor arbejdsindsats. Derfor er det enormt vigtigt for os og bygden generelt, at lufthavnen fortsat kan modtage større fly. Det har nu betydet at vi kan bidrage til oprettelsen af ruten mellem Kangerlussuaq og København, og dermed også indenrigsruterne til Sisimiut, Ilulissat og Nuuk siger han og fortsætter.

 

- Dermed kan og vil vi fortsat udvikle Kangerlussuaq som destination, især med fokus på Indlandsisen, dyrelivet, de meget stabile flyvninger og nye mere Adventure prægede produkter slutter, Jørgen Larsen.

 

Parterne kan ikke gå i detaljer om aftalens indhold, men Air Greenland påpeger at flere drager fordel af ruten, såsom agenter, turoperatører, butikker, lufthavnen, og dermed til beskæftigelsen, hvilket skaber flere indtægter til kommune -og landskassen.

Fakta


Flyet der benyttes på ruten er fra Jettime, en Boeing 737-800 med plads til 180/189 passagerer, og har to rotationer om ugen i perioden 17.marts – 16. oktober 2025.

Hver mandag letter flyet kl.16.30 fra København for at lande i Kangerlussuaq kl. 18.20 lokal tid. Efter et kort stop på 40 minutter flyver den videre til Nuuk kl. 19.00 og lander kl. 19.45.

 

Næste morgen tirsdag letter flyet fra Nuuk mod Kangerlussuaq kl. 07.45, og efter et kort stop flyver den videre kl. 09.10 til København, hvor den lander kl. 16.40 lokal tid.

 

Hver torsdag gentages samme flyveprogram. Dog med den forskel, at efter overnatningen i Nuuk, vil være afgang til Kangerlussuaq klokken 19.30 og efter et kort stop flyver videre til København kl. 20.55, hvor den lander tidligt lørdag morgen, kl. 04.25 lokal tid.