3082

tirsdag den 13. december 2022


Helikopterisklump

Air Greenlands teknikere skiftede en helikoptermotor på toppen af et bjerg ved indlandsisen

En bundfrossen helikopter sidder fast på toppen af et bjerg. Der var kommet spåner i motoren, så motoren skulle skiftes ud on-site, på en telemast langt fra civilisationen.

 

Det lunefulde oktobervejr viste dog tænder, og da et hold fløj fra Air Greenland op for at skifte motoren ud, ville det næsten være svært at se, at der var tale om en Air Greenland helikopter.

 

Den karakteristiske røde farve var nemlig kun lige til at ane, for det var dækket af op til fem centimeter is.

Et rigtig godt billede på, at Air Greenlands ansatte arbejder under særlige betingelser, mener Chefpilot AS350, Daniel Skoglund.

 

- Det er en hel speciel udfordring med arbejdet i Grønland. Når infrastrukturen er som den er, hvor der for eksempel ikke er nogen vej op til telesitet, så bliver det temmelig hurtigt en stor operation, siger han.

 

Uden isen er det i forvejen en usædvanlig situation. Chefpiloten forklarer, at det er en særlig opgave at skifte en motor, udenfor varmen og beskyttelsen af en hangar.

 

Derfor var opgaven nu udfordrende, som tilmed lå ved enden af flyvesæsonen. Det krævede dog ikke de store overtalelsesevner for at få folk derop. I hvert fald ikke for Aircraft Technician Nicki Sarkov Petersen.

- Telesite. 800 meter over havoverfladen og lige ved siden af indlandsisen. 70 kilometer sydøst for Uummannaq. Jeg sagde ja, næsten med det samme. Det lød som en fed oplevelse, siger teknikeren.

 

Hans hold ankom til telesitet til det første eftersyn den 14. oktober, og da var der ikke andet usædvanligt, end en ensom helikopter på toppen af et bjerg.

 

Det blev dog ikke i denne omgang, at motoren blev skiftet, for vejret ville det anderledes. Vejrudsigten varslede nemlig ikke om gode udendørs arbejdsvilkår.

 

- Vi skulle have hedebølge og regn, som overgik til slud og sne og frost, husker Nicki Sarkov Petersen.

 

De tog bladene af for at skåne helikopteren og fløj tilbage til Ilulissat. Dér var der et godt fingerpeg om, hvad der bød helikopteren. Massiv regn, der blev afløst af kulde.

En succeshistorie

Teknikerne var derfor forberedte på at skifte motor på en isklump, når de kom tilbage til sitet. De blev dog stadig mødt af et lidt speciel syn, da de sad på helikopteren på vej til telesitet, den 20. oktober. Masterne var dækket af kridhvid sne, der er svært at skelne mellem dem og det sneklædte landskab i baggrunden.

 

- Der var helt hvidt. Vi kunne næsten ikke se telesiten, fordi vi kom fra vindens retning, så alt var dækket af sne og is. I starten kunne vi ikke se den, men vi kunne godt se radarerne og helikopteren, da vi kom nærmere.

 

Vejret forvoldte stadig problemer. Teknikerne måtte arbejde i 8 frostgrader, og på et tidspunkt lød vindhastigheden på over 20 meter per sekund, og arbejdet måtte igen indstilles. I hvert fald indtil vinden lagde sig, som den gjorde efter frokost. Ni timer efter arbejdet med at skifte motoren begyndte, havde helikopteren fået en ny motor og var fløjet hjem.

 

En succeshistorie, siger Daniel Skoglund.

 

- Det synes jeg er meget imponerende med Air Greenland. At vi har ressourcer, mandskab, viden og kompetencerne til, at vi faktisk temmelig hurtigt kan få en hel ny motor på en helikopter, der er strandet på en telesite. Få motoren sat op og skiftet, og faktisk få helikopteren ned igen i løbet af nogle dage, siger han.

 

- Det viser bare, at Air Greenland har den viden og erfaring, der skal til for at operere i rigtig barske betingelser, siger chefpiloten.