Aftale om bioflybrændstof sender atlantruten i en international superliga
Med en historisk stor aftale om flybrændstof lavet på bioaffald tager Air Greenland et stort skridt i selskabets proces mod grøn omstilling og bliver samtidig internationalt førende.
Fremover vil hele 5 procent af brændstofforbruget på ruten mellem Kangerlussuaq og København ske på biobaseret SAF-brændstof. Med investeringerne går Air Greenland langt foran den øvrige luftfart i Europa.
Fra og med i dag sker flyvninger på ruten mellem Kangerlussuaq og Københavns Lufthavn på det mere bæredygtige flybrændstof, Sustainable Aviation Fuel (SAF). Det er resultat af en historisk stor aftale mellem Air Greenland, DCC & Shell Aviation Denmark. SAF er lavet 100 procent på bioaffald, herunder brugt madolie.*
- Siden 2019 har Air Greenlands bestyrelse arbejdet strategisk med at få moderniseret flåden med mere brændstofeffektive fly og helikoptere. Vi ønsker at understøtte målet om, at Grønland bliver en bæredygtig destination ved at reducere brændstofforbruget og dermed vores CO2-udledning. Ønsket om at bidrage til den grønne omstilling indenfor luftfarten er dybt forankret i Air Greenlands kultur, og bæredygtighed har derfor været et tungtvejende element i forbindelse med udskiftningen af vores atlantfly til en A330neo, siger Bodil Marie Damgaard, bestyrelsesforkvinde i Air Greenland.
Jacob Nitter Sørensen, administrerende direktør i Air Greenland, uddyber:
- Med vores nye atlantfly reducerer vi brændstofforbrug og samtidig forpligter vi os til at benytte 5 procent SAF på alle Tuukkaqs afgange. Det vil mindske vores CO2-udslip endnu mere. Jeg er stolt over, at Air Greenland med denne aftale kan være blandt de førende flyselskaber indenfor grøn omstilling i Europa, siger han.
Aftalen betyder, at ruten til og fra København vil flyve på SAF-flybrændstof i et omfang, der ikke er set tidligere hverken i Danmark eller Europa. På årsbasis vil 5 procent af forbruget på flyvningerne være dækket af SAF. Dermed tager Air Greenland på eget initiativ et stort spring ind i en fremtid, hvor luftfarten inden for få år vil skulle leve op til regler for brug af SAF, forklarer Ulrik V. Brendstrup, administrerende direktør i DCC & Shell Aviation Danmark.
- I lyset af, at EU har en 2025-ambition om, at flyselskaber i Europa skal flyve på min. 2 procent SAF, er det et virkelig stort skridt, vi nu tager sammen med Air Greenland. Reelt er det her et bemærkelsesværdigt initiativ - også i et internationalt perspektiv. Det er uden sammenligning den største aftale om forsyninger af SAF, som vi nogensinde har indgået, siger han.
Første forsyning til Københavns Lufthavn
Med aftalen mellem Air Greenland og DCC & Shell Aviation Denmark kommer der nu for første gang leverance af SAF til Danmarks største lufthavn. Her vil forsyningerne af SAF til Air Greenland nemlig indgå i den samlede infrastruktur. På den måde åbner aftalen også et nyt kapitel for Københavns Lufthavn, forklarer Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S.
- Der er ingen tvivl om, at brugen af mere bæredygtige flybrændstoffer er helt afgørende for at accelerere luftfartens grønne omstilling, og i Københavns Lufthavn arbejder vi aktivt for at fremme udviklingen og brugen af dem. Derfor er vi meget glade for, at DCC & Shell Aviation nu introducerer SAF i Københavns Lufthavn. Mens vi venter på de rigtige rammevilkår til at sikre, at udviklingen og skaleringen af de nye PtX-brændstoffer tager rigtig fart, er de biobaserede brændstoffer et godt sted at starte, og jeg håber, at Air Greenlands forbilledlige initiativ vil inspirere andre selskaber, der opererer i lufthavnen. For mig er det også et tegn på, at branchen selv er parat til at gå forrest i omstillingen, siger Thomas Woldbye.
DCC & Shell Aviation Denmark står i forvejen for brændstofforsyning til de danske lufthavne, og ifølge Sune Petersen, Head of Sustainability & Strategy, er der en voksende interesse for SAF.
- Luftfarten har stor bevågenhed i energiomstillingen. Lige nu spiller SAF produceret på bioaffald en vigtig rolle i skiftet væk fra fossilt flybrændstof. Og i lighed med luftfartens øvrige aktører, ser vi SAF lavet på bioaffald som et godt overgangsbrændstof på vejen mod en fremtid, hvor vi flyver på PtX-produceret SAF, siger han.
* Da SAF udelukkende er lavet på bioaffald, kan brændstoffet samlet set reducere drivhusgasudledningen fra brændstoffet med op til 80 procent sammenlignet med fossilt flybrændstof.