fredag den 26. september 2025
Restriktioner udfordrer Air Greenlands fartplan
Trafikstyrelsen har ved afgørelse over for Greenland Airports indført restriktioner i luftrummet omkring Nuuk Lufthavn. Restriktionerne blev gjort gældende med umiddelbar virkning fra 23. september kl. 18:00 og har til formål at højne flysikkerheden.
Air Greenland har fuld forståelse for at Trafikstyrelsen som myndighed har vurderet at en regulering er en nødvendighed her og nu, da sikkerhed er selskabets højeste prioritet. Restriktionerne får dog vidtrækkende konsekvenser, ikke bare for Air Greenland og dets kunder, men også i sammenhængskraften i Grønlands infrastruktur, hvorfor det er presserende at belyse, hvordan restriktionerne påvirker Air Greenlands flyoperation.
Air Greenlands rutenet er opbygget som et såkaldt hub-and-spoke netværk, hvor de fleste flyvninger udgår fra trafikknudepunktet (hub) i Nuuk og mødes her igen, for derefter at flyve ud og tilbage igen. Dette muliggør en lang række forbindelser mellem byer og bygder og internationalt samme dag.
I et land som vores med mange destinationer og få rejsende, er dette system altafgørende for en sammenhængende infrastruktur.
Det er ud fra den forudsætning, at Air Greenlands fartplan har afsat fly, besætninger og stationspersonale samt søgt om og fået tildelt ”slot-tider” i Nuuk lufthavn. For Air Greenland har det været vigtigt, at kundens rejsetid er så kortvarig som mulig, da flyvetiden er en afgørende faktor for kunden.
Systemet har indtil de restriktioner blev indført betydet at der er relativt mange afgange og ankomster på samme tid i Nuuk lufthavn, som ikke længere er muligt opretholde.
Ny model
Der er nu indført en ny model for operationer i Nuuk Lufthavn, kaldet ”2-4-4” som der definerer hvor mange flyoperationer der kan gennemføres i løbet af 60 minutter som betyder, at der i hver løbende time maksimalt kan planlægges med:
• 2 ankomster
• 4 afgange
• Dog maksimalt 4 operationer i alt
Modellen sætter dermed et loft for hvor mange operationer kan gennemføres i Nuuk lufthavn. Her er eksempler på mulige kombinationer inden for 60 minutter:
• 2 ankomster + 2 afgange = 4 operationer totalt
• 1 ankomst + 3 afgange = 4 operationer totalt
• 0 ankomster + 4 afgange = 4 operationer totalt
Desuden skal der mindst være 5 minutter mellem alle operationer og minimum 20 minutter mellem 2 ankomster.
Der er også restriktioner på helikopteroperationen, sådan at der nu kun kan gennemføres én lokal helikopter-operation ad gangen i zonen omkring Nuuk Lufthavn (20 nautiske mil).
Undtaget fra disse regler er SAR og ambulanceflyvninger.
Store konsekvenser
Disse nye restriktioner rammer især indenrigsruterne. Før påbuddet kunne vores Dash-8-fly starte tidligt om morgenen fra deres hjemmebaser, ankomme samlet til Nuuk og herfra skabe en koordineret forbindelse til Atlantflyvningen og regionerne. De nye restriktioner vil sætte store begrænsninger for den trafikstruktur. Desuden bliver det især destinationer langt fra Nuuk, der bliver ramt af restriktionerne.
Puslespillet bliver endnu mere komplekst, når der opstår forsinkelser på grund af vejrlig eller andre uforudsete hændelser. De seneste to dages dårligt vejr og irregularitet i Nuuk viser allerede kompleksiteten af indsættelse af flyafgange til opsamling af rejsende, hvis rejse er aflyst. Mange af dem er i øjeblikket ombooket 4-6 dage frem i tid, som følge af det lavere tilladte antal operationer i Nuuk.
For Air Greenland, som det nationale flyselskab og den største kunde i Greenland Airports, ændrer restriktionerne vigtige forudsætninger i fartplanen og vil betyde forringelser overfor kunderne og fordyrelser af Air Greenlands produktion.
Air Greenlands driftsdirektør, COO, Line Frederiksen, har været i tæt dialog med Greenland Airports, siden meldingen om den nye model blev meddelt Air Greenland.
- Det har været meget vigtigt at skabe et overblik over hvilke konsekvenser loftet med begrænset antal operationer, umiddelbart vil få for Air Greenlands afvikling af fartplanen og dermed vores service overfor kunderne. Vi kan nu konstatere, at der ligger et enormt stort puslespil, der skal samles igen for at få skabt en fartplan, der ligner den oprindelige, siger Line Frederiksen.
- Før ændringen har Air Greenland opereret med op til otte flyoperationer i timen i forbindelse med Atlantflyvningen til og fra Danmark. Nu er der kun tilladt fire. Det betyder, at ca. 40 % af de samme-dagsforbindelser mellem kysten og Nuuk, hvor Atlantflyet lander, ikke længere kan gennemføres som planlagt. Hertil kommer fremmede fly, som også begrænser antallet af mulige operationer yderligere.
Stor betydning for den rejsende
For mange passagerer vil det fremover kræve en overnatning – enten i Nuuk eller et andet sted undervejs i forbindelse med deres rejse til eller fra Grønland.
- Vi kan allerede sige, at det betyder en forringelse af betjeningen af især indenrigsrutenettet, og at kunderne vil skulle indstille sig på at skulle overnatte alt afhængig af, hvor rejsen begynder og slutter. Air Greenland udsender nu ændringer til fartplanen, og for ændringer indenfor 14 dage før afgang, dækkes overnatningsomkostningen af Air Greenland, og derefter vil det være kundens eget ansvar, påpeger hun.
- Ved irregularitet, hvor indenrigsafgange aflyses pga. vejr og teknik, vil begrænsningerne ligeledes medføre, at Air Greenland kun i begrænset omfang kan opsætte nye afgange, da de planlagte flyafgange allerede har fyldt Nuuk lufthavns kapacitet ud. Deraf vil irregularitetskunderne desværre opleve en længere forsinkelse end tidligere oplevet, men Air Greenland vil også opleve en markant øget omkostning til irregularitet, som selskabet forsøger at finde en løsning på, siger Line Frederiksen.
Med de nye restriktioner bliver det stadig vanskeligere at efterleve fartplanen, og vi må desværre meddele, at der vil ske ændringer i rejseplanerne løbende i de kommende måneder.
Samarbejde om løsninger
Air Greenland og Greenland Airports arbejder tæt samme for at finde andre flyvesikre løsninger, der kan sikre, at infrastrukturen i Grønland ikke forringes mere end nødvendigt.
- Vi håber, at vi sammen med Air Greenland kan etablere en anden flyvesikker løsning, som minimerer konsekvenserne for flypassagererne, inden for de næste 4-5 uger, udtaler CEO for Greenland Airports, Jens Lauridsen.
.